Algorytmy Google – jak się zmieniają i co jest dla nich ważne

Pozycjonowanie strony to nie tylko tworzenie odpowiedniej treści – to także stałe śledzenie tego jak zmieniają się algorytmy Google. Amerykańska firma pilnie strzeże szczegółów dotyczących działania najpopularniejszej wyszukiwarki świata, mimo to ogólnie informacje jakie od niej otrzymujemy są bardzo pomocne.

Jak wyglądało pozycjonowanie Google

 

Jeszcze kilka lat temu do wywindowania swej strony wystarczyło w zasadzie nasycenie jej odpowiednią ilością słów kluczowych i zdobycie możliwie wielu odnośników na innych witrynach. Algorytm Google nadawał słowom kluczowym największą wagę: dzięki umieszczaniu w opisach, tagach i tytułach fraz związanych ściśle z tematyką strony wzmacnialiśmy jej pozycję. Podobnie jest też teraz, tylko obecnie Google o wiele łatwiej rozpoznaje nadużycia w tej kwestii.

Kolejną niegdyś skuteczną metodą, która w ostatnich latach traci na wartości było korzystanie z zasobu stron linkujących do naszych materiałów. Było to skuteczne nawet w przypadku stron zrobionych bardzo amatorsko, zawierających po prostu katalog postów wypełnionych odnośnikami i frazami kluczowych. Dzięki zwiększającej się kontroli System Wymiany Linków (SWL) jednak wyewoluował – teraz do budowy skutecznego zaplecza odsyłającego do naszych stron trzeba włożyć o wiele więcej pracy. Boty Google są już bowiem w stanie, z dużą skutecznością, odróżnić tekst wygenerowany wg szablonu od tego, który faktycznie jest częścią autorskiego artykułu/opisu. Dodatkowo cytowanie i przeklejanie treści z innych miejsc w Internecie także straciło na skuteczności, podczas gdy jeszcze parę lat temu było jedną z podstaw SWL.

Zmiany algorytmu Google w 2017 roku

 

Według informacji jakie są powszechnie dostępne, w ciągu roku Google wprowadza około 500 aktualizacji do swoich algorytmów, a o tym na jakim miejscu znajduje się strona Internetowa decyduje wypadkowa ok. 200 czynników. Początkowo głównym algorytmem był PageRank, polegający na ustaleniu pozycji strony na podstawie tego ile innych witryn do niej linkuje (stąd powstało wspomniane wyżej SWL) – narzędzie to przestało być jednak rozwijane w 2014 roku. Od 2011 roku prężnie działa za to algorytm Panda, który stara się rozpoznać przede wszystkim to jak pomocna dla użytkowników jest dana strona.

Dzięki Pandzie witryny wyróżniające się jakością są promowane i dzieje się to coraz skuteczniej. Wygląda na to, że jest to obecnie główny cel Google. Zjawisko Fake news – rozprzestrzeniania nieprawdziwych informacji – zmusiło firmę do ostrzejszej kontroli autentyczności treści na stronach. W rezultacie do Pandy dołączyła także Sowa: w kwietniu tego roku wyszukiwarka została zaktualizowana o algorytm Owl (znany także jako „Project Owl”), który znacznie zaniża siłę stron powielających fałszywe, obraźliwe i wulgarne informacje.

Oczywiście nie są to wszystkie algorytmy – jest jeszcze chociażby Pingwin (obniżający pozycję witryn, do których prowadzą linki ze stron wątpliwej jakości) czy Koliber (udoskonalający zrozumienie naszych zapytań wpisywanych do wyszukiwarki). Ich ciągła ewolucja pomaga użytkownikom w bezpiecznym i łatwym pozyskiwaniu informacji w Internecie, i właśnie dlatego pozycjonowanie strony zawsze powinno być mocno powiązane z szukaniem najlepszych, najbardziej czytelnych rozwiązań dla klientów/czytelników – bo właśnie w tym kierunku cały czas idzie Google.