Czym jest linkowanie w pozycjonowaniu

Podczas pozycjonowania strony internetowej podstawą jest dostosowanie jej budowy pod SEO. Kolejnym krokiem podnoszącym naszą rangę w Google jest odpowiednie linkowanie. Na czym ono polega i jak je przygotować?

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie, czyli umieszczanie odnośników do naszej strony w Internecie, jest bardzo silnym narzędziem. Dzięki niemu możemy dłużej zatrzymać użytkownika na naszej witrynie i wzmocnić swoją pozycję w Google.

Linkowanie dzieli się na dwie podstawowe dziedziny. Wewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników w obrębie naszej strony. Dzięki umiejętnemu umieszczaniu w naszym artykule/ofercie linków do pozostałych, o tym samym temacie, ułatwimy odwiedzającym poruszanie się po stronie. Zwiększając łatwość wyszukiwania informacji zatrzymamy u siebie odwiedzających na dłużej i wyraźnie wzmocnimy pozycjonowanie. Drugą dziedziną jest linkowanie zewnętrzne, czyli umieszczanie linków na innych stronach niż nasza. Można to zrobić na kilka sposobów. Korzystając z płatnego zaplecza stron „wspomagających” i wykupując reklamy lub teksty sponsorowane na innych portalach. Można też zainwestować w kampanię informacyjną na forach i w social media. Wymiana barterowa (link za link) czy wspólne akcje promocyjne kilku witryn również są skuteczne.

Proces umieszczania informacji o naszej stronie w różnych miejscach Internetu to podstawa i nawiązuje do samych początków Google. W swej pierwszej wersji wyszukiwarka ta mocno promowała strony, które po prostu miały najwięcej odnośników rozsianych po innych witrynach. Fakt ten był jednak na tyle wykorzystywany i naginany do nieuczciwych praktyk, że zmusiło to firmę z Mountain View do wprowadzania nowych algorytmów sprawdzających wiarygodność źródeł, z których pochodzą linki. Od tej pory pozycjonowanie stało się znacznie trudniejsze.

Zalety skutecznego Linkowania

Odpowiednio zaplanowane linkowanie zmniejsza współczynnik odrzuceń na naszej stronie, oraz wpływa dodatnio na pozycjonowanie słów kluczowych. Przekłada się to na indeksowanie całej witryny.

Oczywiście także w tym działaniu powinniśmy zachować zdrowe proporcje. Zalanie całej strony linkami wewnętrznymi sprawi, że tekst przestanie być czytelny i atrakcyjny dla odbiorcy. Nie tylko go odrzuci, ale i źle wpłynie na pozycjonowanie. Dlatego starajmy się pozyskiwać jak najwięcej linków naturalnych, poprzez odpowiednią promocję i budowę treści. Linki naturalne są dziełem samych użytkowników, którzy decydują o tym, że warto wrzucić odnośnik do naszej strony np. na jakąś grupę dyskusyjną. Pozyskanie ich nie jest łatwe, ale ma o wiele większa moc niż linki nienaturalne, uzyskiwane np. ze stron-zasobów, postawionych tylko po to, by odsyłać do naszej witryny.

Wymierne korzyści daje dopiero odpowiednia mieszanka dobrego linkowania wewnętrznego, tworzenia artykułów/promocji które ludzie będą między sobą rozsyłać, oraz wsparcia poprzez system wymiany linków. W przypadku każdej strony może to działać nieco inaczej i stale się zmieniać. Dlatego pamiętajmy o tym, że skuteczne pozycjonowanie to nieustanne badanie i wprowadzanie nowych rozwiązań.