Kampanie Adwords – za co płacisz i czym jest CTR

Inwestycja w kampanie Adwords to główny sposób promocji strony przeznaczonej dla polskich odbiorców. Nie powinniśmy się temu dziwić, gdyż Google w Polsce zajmuje ponad 95% rynku (ruchu) wyszukiwarek.

Poznaj CTR swojej reklamy

 

Żeby skutecznie zbadać jaka reklama nam się opłaca, jaka jest skuteczna, a jaka mija się z celem należy przede wszystkim: przeprowadzić kilka kampanii i spojrzeć w kierunku CTR, czyli Click Through Rate. Czym jest CTR? Współczynnikiem określającym to jak często osoby widzące naszą reklamę w nią klikają. Poznanie go jest najprostszym sposobem na dowiedzenie się czy dobrze inwestujemy nasze pieniądze.

Żeby skutecznie podnieść CTR należy podczas tworzenia kampanii pamiętać przede wszystkim o dobrym wykorzystaniu słów kluczowych. Jeżeli trafimy z nimi w to co użytkownik wpisuje do wyszukiwarki mamy o wiele większą szansę na sukces (czyli uzyskanie kliknięcia). Podstawą dobrej reklamy jest zatem jej nagłówek, na który możemy przeznaczyć 25 znaków. Pamiętajmy, by w tym przedziale zareagować na zapytanie użytkownika, ponieważ najczęściej do Google zaglądają ludzie szukający konkretnego rozwiązania. Gdy będziemy w stanie je dostarczyć pozycja naszej strony będzie rosnąć.

Dopasowanie kampanii Adwords do budżetu

 

Adwords jest narzędziem dopasowującym się do naszych zaleceń – korzystanie z niego jednak kosztuje dlatego warto bardzo dobrze przemyśleć na jakie frazy kluczowe chcemy prowadzić kampanie. Niekoniecznie promowanie bardzo ogólnego słowa kluczowego jest dobre dla naszej marki. Pamiętajmy, że płacimy za każde kliknięcie w reklamę, dlatego jeżeli będziemy na naszą stronę ściągać wiele osób, ale tak naprawdę niezainteresowanych dokładnie tym co robimy wygenerujemy sztuczny ruch. Ruch ten nie przyniesie nam korzyści, a będziemy musieli się za niego rozliczyć. Przykładowo jeżeli ktoś chce kupić „plecak turystyczny”, i konkretnie taką frazę wpisuje w wyszukiwarkę, to zapewnijmy mu w naszej reklamie przekierowanie na podstronę takich plecaków, a nie na cały dział, w którym są także plecaki szkolne, dziecięce itd. Dobrym ruchem jest też szukanie odpowiedzi na inne zapytania ponieważ tego typu produkt może być już promowany na tą samą frazę przez konkurencję o wyższej pozycji w Google. Szukajmy zatem przekierowań z podobnych haseł – takich jak np. „plecak górski” czy „plecak trekkingowy”. Przebicie się wśród nich może być łatwiejsze i bardziej korzystne dla naszego biznesu..

Oczywiście w początkowej fazie promocji strony warto ściągnąć na nią jak najwięcej osób, by była możliwie wysoko indeksowana. Hasła bardziej ogólne (trzymając się poprzedniego przykładu wystarczy samo „plecak”) na początku działalności nie są wtedy złym rozwiązaniem. Cały czas należy jednak pamiętać, że samo kliknięcie w reklamę Adwords to tylko część sukcesu. Żeby doprowadzić do dalszej interakcji i późniejszych powrotów na naszą stronę należy prowadzić kampanię użyteczną, gwarantującą odbiorcy, że znajdzie u nas dokładnie to czego szukał, a nie tylko „wabiący” go reklamowy nagłówek.

Rosnący współczynnik CTR wcale nie musi oznaczać rosnącej sprzedaży (ale na pewno oznacza rosnące koszty). Jest to jednak współczynnik, o który warto dbać i którym warto się kierować przy tworzeniu kolejnych kampanii. Wyciąganie z niego wniosków jest podstawą skutecznej promocji.