Pozycjonowanie w Google i rozliczanie za efekty

Próbując znaleźć najdogodniejszą dla siebie ofertę na pozycjonowanie w Google, należy zadać sobie pytanie czy warto sięgnąć po rozliczanie za efekty. Metoda ta nie musi być bowiem szczególnie skuteczna dla naszego biznesu.

Google bez przerwy się zmienia

 

Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie ”na efekt” było bardzo popularne. Algorytmy Google nie potrafiły wtedy jeszcze dobrze ocenić jakości stron, które odsyłają do naszej witryny. Agencje skupiały się na tym, by klient po wpisaniu do wyszukiwarki danej frazy widział swoją stronę na konkretnym miejscu (pierwsza dziesiątka). Obecnie zmiany w Google przebiegają tak szybko, że praktyka stała się ryzykowna. Możemy bowiem wypromować się na kilka dni na bardzo wysoką pozycję, tylko po to, by przy kolejnej zmianie algorytmów momentalnie z niej spaść. A mimo to poniesiemy niemałe koszty wybicia się do top 10 (uzyskanie efektu).

Oczywiście są też zalety takiego rozwiązania. Po pojawieniu się odpowiednio wysoko możemy zaobserwować zwiększony ruch na stronie. Jeżeli uda nam się go sprawnie przekuć w pozyskiwanie klientów i będą oni chcieli dalej podawać nasz adres, to utrzymamy się w top 10 bardzo długo. Pamiętajmy jednak, że często tyczy się to pozycjonowania na nieco słabsze frazy, a nie te z których korzystały przez ostatnie lata największe światowe, czy też polskie firmy. Ruch jaki z nich wygenerujemy może okazać się nieopłacany. W rezultacie wydamy pieniądze na frazę, której prawie nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę.

Rozliczanie za efekty kontra abonament

 

Model abonamentowy, w którym przez dłuższy czas płacimy agencji za pozycjonowanie jest stabilniejszy. Google potrafi obecnie wychwycić agresywne pozycjonowanie „na efekt” i uznać je za sztuczne. Takim stronom może zostać osłabiona moc w wyszukiwarce. Amerykańska firma cały czas dba bowiem o to, by promować witryny rozwijające się w naturalny sposób. Pamiętajmy, że dla Google jednym w z głównych biznesów jest AdWords, dlatego praca pozycjonerów bywa często utrudniania. Kolejne zmiany algorytmów mają zachęcić do wykupywania natywnych reklam Google – poleganie na nich przyniesie wymierny efekt dopiero wtedy gdy naprawdę mocno się w nie zainwestuje.

Dlatego do uzyskania wymiernych korzyści z pozycjonowania potrzebny jest czas. Promowanie się na konkretne frazy powinno przebiegać naturalnie. W przypadku rozliczania się za efekt możemy osiągnąć konkretną korzyść i za nią odpowiednio zapłacić, ale nie zawsze będzie to tak skuteczne jak się wydaje. Wiele fraz wypozycjonowanych wysoko może okazać się na dłuższą metę nieprzydatnych. Presja czasu jaka ciąży na firmie zajmującej się SEO również sprawia, że agresywna promocja po kilku tygodniach odbije się nam czkawką i świetne wyniki szybko nikną.

Bardziej stabilne, rozwojowe rezultaty przynosi regularna praca. Jest to związane zarówno z prowadzeniem witryny jak i ze wspieraniem jej pozycjonowania. Rozwiązanie abonamentowe, w którym miesiąc w miesiąc nasze wyniki stabilnie rosną daje nam lepszą pozycję niż wskoczenie na chwilę na szczyt Google. Ryzyko tego, że zostaniemy ukarani za sztuczne podkręcanie wyników spada wtedy do zera i możemy spokojnie zająć się długofalową taktyką.