Facebook Marketplace nowym miejscem pozyskiwania klientów

Czym jest Facebook Marketplace? To kolejne miejsce w sieci do zamieszczania ogłoszeń – tylko większe, bo skupić może w sobie całą społeczność Facebooka. Nowa inicjatywa (dostępna w Polsce od końcówki 2017 roku) ma jednak o wiele więcej zalet. Przede wszystkim, na tę chwilę, FB nie pośredniczy w płatnościach, pozwalając na załatwienie wszystkiego między klientem i sprzedającym.

Facebook Marketplace działa na terenie Polski

Dzięki swej nowej funkcjonalności Facebook Marketplace będzie konkurentem dla OLX, Allegro i Gumtree na naszym rynku. W skali światowej jest to jednak wejście w szranki z takimi gigantami jak eBay czy Craigslist. Główną zaletą aplikacji jest to, że działa wewnątrz Facebooka. Klikamy na ikonę sklepu i jesteśmy już wśród ogłoszeń. Z pozoru wszystko wygląda zatem standardowo – dodajemy zdjęcia, opis, podajemy cenę. Jednak silna integracja z FB pozwala na szybszą obsługę i dotarcie to większego grona odbiorców. I nawet jeżeli obecnie jest to funkcja stworzona dla „normalnych” użytkowników, to firmy także mogą próbować z niej korzystać, szukając nowego miejsca na reklamę i sprzedaż produktów.

Bądźmy też świadomi tego, że handel jest obecny na Facebooku przez cały czas jego istnienia. Grupy sprzedam/oddam/zamienię wyrastają jak grzyby po deszczu i twórcy serwisu stwierdzili, że czas na kapitalizację ich potencjału. To co zaczyna się niewinnie, jako wprowadzana powoli kolejna funkcja może bowiem stać się w przyszłości potężnym filarem całej firmy. Tym bardziej, że próby zaszczepienia użytkownikom tej funkcjonalności miały miejsce wiele lat temu – skutek był jednak niezadowalający. Obecnie mamy do czynienia z powrotem Facebook Marketplace, który dzięki rozwojowi smartfonów powinien zadziałać ze zdwojoną siłą.

Czy jest to szansa na zmianę naszych przyzwyczajeń zakupowych? Raczej nie, ale sposób w jaki będą się odbywać transakcje ulega po raz kolejny ewolucji. Użytkownicy mogą teraz łatwo się ze sobą kontaktować, bezpośrednio na FB, bez konieczności śledzenia maila. Bardzo możliwe, że to właśnie będzie największą przewagą Facebook Marketplace, która doprowadzi do szybkiego rozwoju serwisu. Może to być nawet wstęp do tego, by firma Zuckerberga stworzyła także własny system obsługujący płatności. Zapewniając wtedy większe bezpieczeństwo użytkownikom, zapewni sobie ona kolejne źródło (ogromnych) zysków.

Zanim jednak do tego dojdzie warto próbować korzystania z FM i badania sposobów w jakie można go wykorzystać. Jak nauczyła nas historia – używanie każdej nowości Facebooka opłaca się osobom budującym swą obecność w Internecie.