tel. 512 215 804 | biuro@e-improve.pl |

Kampanie Adwords – jakie to są koszty ?

Wydatki na reklamy online są coraz większą częścią budżetów dużych i małych firm. Bez umiejętnego pokazania się w Internecie można mieć kłopoty z przebiciem się nawet na lokalnym rynku. Kampanie Adwords powinny być integralną częścią każdej promocji. A ich koszt powinien zostać dopasowany do skali każdego przedsiębiorstwa.

Kampanie Adwords, a wydatki klientów

Koszt każdej promocji zależy od nas, od celu jaki chcemy uzyskać i tego ile chcemy na nią wydać. Oznacza to, że tworząc budżet wielkości kilku tysięcy złotych na dany okres, będzie on funkcjonował dopóki Google nie wykorzysta naszych środków. Przykładowo kampania ustalona na dwa tygodnie może zostać wyłączona po pięciu dniach jeżeli wykorzystamy już nasze środki (i będziemy się agresywnie promować). Na szczęście nie wszystko jest pozostawione algorytmom i możemy mieć nad tym kontrolę. Budżet możemy ustawić również na każdy dzień z naszej kampanii tak, by mieć pewność, że przez cały czas jej trwania promocja nie wygaśnie.

A koszty po zsumowaniu są ogromne. Już na początku 2010 roku, w Polsce, przekroczyły ponad 100 milionów z złotych. I jest to kwota tylko za pierwszy kwartał roku, w latach kiedy internetowa reklama była na zupełnie innym poziomie. Dlatego, by przebić się przez ten gąszcz dzisiaj trzeba być nie tylko pomysłowym, ale i dobrze planować. Kampanie Adwords są zresztą do tego przygotowane i pozwalają nam wybrać na jaki efekt chcemy się nastawić. Na to, by zdobyć konkretne kliknięcia, na samo zobaczenie reklamy czy nawet na konwersję (wywołanie konkretnej interakcji). Najtrudniejsze jest w tym to, by przewidzieć który sposób, przy jakim zasięgu i jakich słowach kluczowych pomoże nam w rozwoju firmy. Tym najczęściej zajmują się profesjonalni pozycjonerzy.

Jak zaoszczędzić na Adwords?

Oszczędności jakie może przynieść kampania Adwords wynikają tak naprawdę z unikania błędów. Optymalizacji. Przy uruchomieniu każdej kampanii należy zadbać o dopasowanie wyszukiwania ścisłego i o zaznaczenie słów wykluczających. Można spróbować też obniżyć stawkę za kliknięcie (CPC), którą Google nalicza z automatu. Często przynosi to dobre skutki.

Wypada też pamiętać o tym, że reklamy można używać wiele razy. Jeżeli jest to rodzaj promocji ogólnej to warto do niej powracać i korzystać z gotowych rozwiązań. Co jakiś czas wypada jednak wprowadzać do niej zmiany, kiedy wyczujemy, że jej stara forma opatrzyła się już użytkownikom. Kolejnym elementem, który możemy zbadać jest podział na użytkowników mobilnych i stacjonarnych. W ustawieniach kampanii możemy podzielić ją na trafiającą do osób szukających nas na smartfonie i tych, którzy korzystają z komputera. Mimo iż pozornie nie robi to różnicy to jednak nacisk Google na rynek mobilny sprawia, że warto pójść w tę stronę.

Na początku pozycjonowania i prowadzenia kampanii Adwords, większość działań to eksperymenty. Dopóki nie przeprowadzi się konkretnych badań (np. analizując kilka pierwszych kampanii) trudno bowiem przewidzieć zachowania użytkownika zainteresowanego akurat naszym produktem, usługą czy stroną. Dlatego zaleca się prowadzenie kilku mniejszych kampanii i stopniowe zwiększanie budżetu. Algorytmy i dynamika internetu cały czas ulegają zmianom, dlatego często wygrywa ten kto reaguje szybciej. Odważna inwestycja w reklamę powiązana z aktualnym trendem musi być wykonana na tyle szybko, by faktycznie uzyskać nowych klientów. Na szczęście z każdym kolejnym razem przychodzi to nieco łatwiej, a budżety są w stanie wyraźnie się zwrócić.