tel. 512 215 804 | biuro@e-improve.pl |

Marketing szeptany w Internecie – jak to działa?

Termin „marketing szeptany” używany jest coraz częściej. Jednak co tak naprawdę oznacza i jakie ma znaczenie w internetowej rzeczywistości? Podobnie jak kryptoreklama, jest to działanie mające wypromować jakiś produkt czy usługę w sposób naturalny, pozornie odcięty od standardowego przekazu reklamowego. Jego skuteczność najczęściej uzależniona jest od czasu prowadzenia kampanii.

Czy marketing szeptany wciąż działa?

Odchodząc od tradycyjnej, bezpośredniej, formy reklamy używa się coraz częściej przekazu podprogowego. W internecie marketing szeptany to przeważnie działanie wycelowane w sekcje komentarzy i fora związane z konkretną grupą odbiorców. To na nich, wcielając się w zwykłego użytkownika, reklamodawcy mogą wspomnieć o swoim produkcie.

Konsumenci zainteresowani konkretnym typem produktu korzystają w internecie z wyszukiwarki do znalezienia dwóch rzeczy: sklepu sprzedającego ten produkt, oraz innych użytkowników z podobnym problemem. Marketing szeptany to działanie, w którym wywołując naturalną internetową dyskusję nakierowujemy internautów na zakup promowanego przez nas produktu. By proces ten zadziałał należy korzystać ze zweryfikowanych/długo istniejących kont i pisać swe opinie w naturalny sposób. Ważne jest też pojawienie się w sekcji komentarzy największych sklepów internetowych.

Granica pomiędzy skuteczną reklamą, a udawaniem nieistniejącego użytkownika jest bardzo mała. Dobry i skuteczny marketing szeptany powinien nakręcać się sam. Poprzez zakładanie „sztucznych” wątków i publikowanie na nich konkretnych odpowiedzi, powinno się uzyskiwać zaangażowanie użytkowników. Umieszczanie swoich tekstów promocyjnych między ich głosami będzie tak długo akceptowane dopóki nikt nie domyśli się, że pisze to osoba opłacana przez daną firmę. Wtedy traci się całą wiarygodność i wyrządza dużą szkodę marce. Dlatego cenniejsze od pisania laurki konkretnemu produktowi jest wyważone przedstawienie go w dobrym świetle. Jeżeli w konkretnym wątku nie zostanie to podchwycone – trudno. Należy przejść do kolejnego zamiast na siłę próbować się przebić ze swoim przekazem. Wywoła to odwrotny skutek.

Marketing szeptany to także prowadzenie dyskusji na konkretny temat w powiązanych z nim miejscach. Przykładowo – na grupie facebookowej poświęconej hodowcom psów warto poruszyć kwestię ich pożywienia (gdy chcemy promować jakąś markę karmy dla zwierząt). Dyskretne wspomnienie jakiegoś produktu i możliwie naturalne „pociągnięcie” jego tematu w takich miejscach potrafi zdziałać tyle co dobrze wycelowana, mocno promowana tradycyjna kampania.

Działanie marketingu szeptanego zależy jednak od wytężonej, długotrwałej pracy. W większości przypadków nie podniesie on wyraźnie popularności marki, ale ma o wiele większy wpływ na konkretnych klientów. Prowadzenie takiej kampanii wymaga jednak uwagi, dobrego wybadania rynku i odpowiedniego zaplecza wiarygodnych kont. Głównym celem jaki ma marketing szeptany jest wywołanie naturalnego ruchu na stronie – do tego nadaje się najlepiej i o tym należy pamiętać.