Pozycja w Google raz spada, raz rośnie – dlaczego tak się dzieje?

Integralną częścią pozycjonowania jest obserwacja tego jak promowane przez nas strony i frazy rosną i maleją w rankingach Google. Utrzymanie bezustannego wzrostu jest niemożliwe i zawsze przychodzi ten moment, w którym nasze działania nie przynoszą odpowiedniego efektu. Często dzieje się też tak, że błyskawicznie polecimy w wyszukiwarce w górę. Co na to wpływa?

Algorytmy Google są bezwzględne

Pozycjonowanie to dostosowywanie stron do określonych, znanych nam zasad. Dzięki wykorzystywaniu ich i odpowiedniej optymalizacji, możemy wpłynąć na widoczność naszej strony w Internecie. Już początki pracy pozycjonera – ustawianie tagów, wprowadzanie konkretnych tekstów, opisów i dbanie o szczegóły takie jak np. długość linków – od razu polepsza naszą widoczność w Google. Poprawienie siły strony to składowa wielu elementów, do których zalicza się nawet sposób dodawania grafik na stronę i to ile ważą. Dbanie o wygodę użytkownika, przejrzystość treści i zdobywanie źródeł zewnętrznych, odsyłających do naszej witryny to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej.

Na te wszystkie elementy wpływ mają jednak wahania algorytmów. Jeżeli Google wypuści nowy skrypt badający strony to całkiem możliwe, że nie będziemy pod niego zoptymalizowani. A to właśnie nowe skrypty i algorytmy mają największy priorytet, i to one potrafią zachwiać wynikami naszych długotrwałych działań.

Zawartość to podstawa

Powodami spadku pozycji w Google może być często agresywna kampania konkurencji. Jeżeli do tej pory nasza strona była względnie wysoko w Google, w branży która nie jest zbyt popularna, to najczęściej oznacza, że nagły spadek pozycji jest wynikiem tego, że konkurencja zaczyna się profesjonalnie pozycjonować. Innymi słowy – rywal, który do tej pory był niewidoczny „nagle” postanowił coś z tym zrobić i swym aktywnym działaniem, zepchnął nas z ustalonej pozycji.

Inną kwestią jest przebudowa witryny. Zmiana kategorii (np. w sklepach), gwałtowna rozbudowa mapy strony, ingerowanie w istniejące już linki lub „przesadna optymalizacja”. W tej ostatniej kwestii chodzi o to, że pozycjonowanie jest skuteczne dopiero wtedy gdy wygląda naturalnie. Wrzucenie tekstów wypełnionych frazami kluczowymi, tylko po to by były na stronie, może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc. Algorytmy są w stanie wychwycić takie nadużycia i ukarać naszą witrynę.

Dlatego zawsze długofalową, najpewniejszą strategią w pozycjonowaniu jest tworzenie dużej ilości treści, która jest unikalna, pomocna, wysokiej jakości. Dzięki niej, strona będzie dużo skuteczniej bronić się przez zmianami algorytmów, polegając na ruchu organicznym budowanym przez samych użytkowników. Dojście do tego momentu jest wynikiem długotrwałej pracy. Jeżeli się jest jednak odpowiednio cierpliwym to połączenie dobrej optymalizacji i przydatnego contentu musi zaowocować zbudowaniem stabilnej pozycji w Google.