Pozycjonowanie (SEO) i AdWords – którą formę promocji wybrać?

Kiedy zaczynamy walczyć o wysoką pozycję naszej strony w Google stajemy przed wyborem formy jej promocji. Tak przynajmniej może się wydawać na początku prac. Pozycjonowanie to jednak skomplikowany proces, który wymaga dobrze opracowanej strategii. Dlatego wybór pomiędzy optymalizacją SEO, a kampaniami AdWords wcale nie jest taki trudny.

…dlatego, że optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie z obu rozwiązań. To co je najbardziej różni to jednak czas w jakim się je tworzy i w jakim dają efekty. W starciu między reklamą, za którą płacimy bezpośrednio Google, a optymalizacją treści otrzymujemy bowiem remis.

Co różni Pozycjonowanie i AdWords?

Zacznijmy od tego, że reklamy AdWords wprowadzane są do wyszukiwarki od razu. Podając konkretne frazy możemy cieszyć się wysoką pozycją już w kilka chwil po rozpoczęciu kampanii. Otrzymujemy tu dużą elastyczność i wsparcie wielu statystyk, dzięki którym monitorowanie naszych działań przychodzi bardzo łatwo (tak samo jak pokazywanie ich klientom). Należy jednak pamiętać, że ruch z AdWords działa tak długo jak długo za niego płacimy.

Wewnętrzne reklamy Google są odporne na zmiany algorytmów wyszukiwarki. To największy plus tej usługi. Bez konieczności śledzenia najnowszych trendów i aktualizacji mamy pewność, że nasza promocja przełoży się na widoczność strony. Linki promowane w AdWords pojawią się na szczycie i w prawej części strony wyszukiwania oznaczone jako „reklama”, co nie zawsze przekonuje odbiorców. Niektórzy użytkownicy przeglądarek mają też specjalne programy blokujące tego typu kampanie. Do takich osób raczej nie dotrzemy, jednak wciąż pozostaje nam ogrom internautów, którzy chętnie korzystają z podpowiedzi Google.

Bez SEO ani rusz

Mimo prowadzenia wielu kampanii i dużych inwestycji, każdej witrynie dalej potrzebne będzie pozycjonowanie. To dzięki niemu na stronę trafiają ludzie, którzy ignorują reklamy. Odpowiednio zoptymalizowana treść buduje nam też bazę stałych użytkowników, pozwala uzyskać ruch organiczny i wzmacniać rangę strony.

Oczywiście nie da się zbudować takiego zaplecza równie szybko jak kampanii AdWords. Umieszczanie użytecznych treści, dbanie o ich oznaczenie, stworzenie mapy strony itd. to działanie długotrwałe. Jest to także strefa mocno narażona na zmiany w algorytmach wyszukiwania, jednak nie powinniśmy się tym martwić przy długofalowych projektach. Dobrze rozpisana i prowadzona strona zawsze się obroni, bo Google dba przede wszystkim o interes swoich „zwykłych” użytkowników. Badając to na jak długo odwiedzają naszą stronę, jak często odsyłają do niej znajomych i to po jakich frazach na nią trafiają, wyszukiwarka jest w stanie bardzo skutecznie podnosić naszą rangę. O ile jesteśmy nastawieni na to, by naprawdę dobrze obsłużyć każdego kto odwiedza naszą witrynę.