Usability twojej strony – jak użyteczność wpływa na jej odbiór

Rozpoczynając projektowanie strony internetowej należy zadbać o jej promocję, responsywność, wygląd i treść. Do tego, by była chętnie odwiedzana przez użytkowników potrzebna jest jednak jeszcze jedna rzecz. Chodzi o usability, czyli użyteczność.

Jak zwiększyć usability swojej strony

 

Użyteczność strony internetowej to termin używany naprzemiennie z usability. Chodzi w nich o to samo: o to, by witryna stała się przyjazna w obsłudze, intuicyjna i wygodna. By to osiągnąć, przede wszystkim, warto zacząć od odpowiedniej komunikacji. Na każde miejsce na naszej stronie użytkownik powinien móc trafić po maksymalnie trzech kliknięciach. Jeżeli jesteśmy w stanie przygotować witrynę w taki sposób, to znaczy, że jej użyteczność jest bardzo wysoka.

Gdy o to zadbamy powinniśmy wziąć też pod uwagę czynnik informacyjno-wizualny. Każdy link powinien być bowiem odpowiednio oznaczony, by użytkownik wiedział gdzie się znajdzie po kliknięciu w niego. Gdy przejdziemy do prezentacji treści okaże się, że najważniejszą „postacią” stanie się czcionka. By ją odpowiednio dobrać warto podejrzeć jak robią to największe serwisy na świecie. To nie przypadek, że ich czcionka ma podobny rozmiar i wielkość odstępów. Podobnie jest z barwą. Akurat w tym przypadku nie ma miejsca na eksperymenty i mimo fantazji wielu projektantów najlepiej sprawują się czarne litery na białym tle.

Jeżeli nasza strona to coś więcej niż tylko wizytówka firmy, należy odpowiednio zaprojektować jej menu. Zaczynamy od jasnego nazywania kolejnych działów, przechodząc także do możliwości sortowania treści. To kluczowe zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, które muszą mieć wyraźną opcję sortowania po nazwie, producencie, cenie, rozmiarze a nawet kolorze czy wadze. Na każdej podstronie powinno znajdować się też nasze logo odsyłające na stronę główną, oraz skrócona mapa (na samym dole) zawierająca podstawowe informacje i kontakt z naszą firmą. Jeżeli będą one dopełniać znajdującą się w centrum treść to uzyskamy odpowiedni efekt.

Sens usability

Tematyka usability skupia się przede wszystkim na użytkowniku, na tym by poruszanie się po stronie było dla niego wygodne. W tym temacie nie trzeba szukać oryginalności na siłę i takie rzeczy jak wygląd menu, ikon czy wyszukiwarki powinny być na tych miejscach, w jakich użytkownik się tego spodziewa. Chodzi o to, by każdy kto po raz pierwszy trafia na naszą stronę mógł bez problemu znaleźć na niej to czego szuka. Dlatego treść powinna być stonowana, a wszelkie moduły pozwalające na wykonanie akcji odpowiednio wyróżnione (np. kolorami).

Podnosząc usability pośrednio wpłyniemy na czas spędzany na naszej stronie oraz na to jak często będą do nas powracać użytkownicy. Dzięki temu wpłyniemy na nasze SEO i pozycję w wyszukiwarkach. Dla Google jest bowiem bardzo ważne to jak często powracają do nas użytkownicy. Im wygodniejsza w obsłudze stronę im przygotujemy tym większą mamy szansę na pozyskanie stałych bywalców.